Blommorna doftar starkast efter ett oväder

- Heinrich Heine -

söndag 2 december 2007

Om trötthet (och lite julbak)

Egentligen är jag för trött för att blogga. Har aktiverat mig så himla mycket de två senaste dagarna. Jag vill ju så gärna orka. Men egentligen vet jag så väl att jag behöver ganska mycket vila och måste tillåta mig att ta det lugnt. Men det är svårt. Det där med balansen.

Ibland känns det liksom "fult" att vara trött och jag skäms över mitt stora sömnbehov. Känner mig lat när jag sover en stund på eftermiddagen. Men vissa dagar behöver jag det. Och på något vis är det väl ändå bra att lyssna till sin kropp? Jag mår iallafall bäst när jag gör det. Men ibland trotsar jag tröttheten och anstränger mig för att vara vaken en hel dag, men då mår jag rätt dåligt framåt kvällen. Förstå mig rätt: jag behöver aktiviteten också. Verkligen. Den är lika viktig som sömnen och vilan. Utan aktivitet mår jag inte heller bra. Vad det är knepigt. Det där med balansen.

PS. Om vi ska ta och fokusera på något positivt: Idag har jag knådat och pysslat hela dagen. Jag och min allra bästaste mamma har julbakat lussebullar och pepparkakor. Mmm..

Gonatt.

Inga kommentarer: