Blommorna doftar starkast efter ett oväder

- Heinrich Heine -

fredag 7 mars 2008

Tänk om det är så enkelt...

Idag har jag varit hos optikern och gjort en synundersökning.

Jag ska få glasögon.

Tänk om det är så enkelt att jag bara behövde glasögon.

De senaste åren har jag varit sjukligt trött och spänd i huvudet och behövt sova någon timme varenda eftermiddag för att överhuvudtaget fungera resten av dagen. Och jag har kisat och kisat och kisat och på grund av det ofta blivit spänd i ansiktsmuskulaturen. Jag har antagit att det berott på att jag varit trött, och inte tvärtom (som jag tror nu): att jag blivit trött för att jag kisat så mycket och ansträngt ögonen och huvudet. Min trötthet har varit och är fruktansvärt handikappande, och jag har ofta känt frustration över att inte veta vad den beror på. Det har legat närmast till hands att tro att det "bara" varit en psykisk trötthet - en slags överhettning av hjärnan - för att jag grubblar för mycket. Men till och med min psykiater tycker att min trötthet är så extrem att den borde bero på något annat också.

Tänk om det är så enkelt. Tänk om det varit så enkelt hela tiden. Att jag bara behövde glasögon.

Det vore så fantastiskt fenomenalt otroligt sagolikt underbart.

Att vara så trött att man är beroende av att sova varje eftermiddag för att fungera är ett riktigt handikapp. Det har varit något jag blivit tvungen att vänja mig vid och fått anpassa mitt liv efter. Och de gångerna jag trotsat min kropps signaler och tvingat mig att vara vaken har jag mått väldigt dåligt. Jag har känt mig fruktansvärt trött i hjärnan, och haft en känsla av ett tryck i hela huvudet, som om hjärnan inte fått plats. Dessutom har jag fått en läskig huvudvärk. Jag har känt mig som en zombie, har inte haft ork att engagera mig i någonting alls. Allt detta har jag tolkat som tecken på att min hjärna, av någon anledning, verkligen har behövt vila.

Och tänk om det är så enkelt, att anledningen är synfel. Det går ju att åtgärda. Med något så konkret och enkelt som ett par glasögon. Jag är inte särskilt religiös, men: Halleluja!

Nu håller jag alla tummar jag har för att glasögonen ska avhjälpa en del av min trötthet. Jag finner inte tillräckliga ord för att säga hur underbart det vore.

Inga kommentarer: